sunnuntai 10. lokakuuta 2010

epäkohtia ja hemmetin pitkä yö

Siinä meni viikonloppu, luojan kiitos.

Perjantain vietin tosiaan kotona, oon ihan koukuttunut hells kitcheniin joten sitä katsellessa yritin valvoa edes kahteentoista, teki tiukkaa. Heräsin hyvinkin pirteenä 7.28 enkä saanut enään unta. Harmillista. En lähtenyt kaupunkiinkaan koska päädyin säästämään rahojani, Lauantai päivä meni siis opiskellessa ranskaa, katsoen hells kitcheniä ja kävin lenkilläkin. Ja nukuin päikkärit iltapäivällä. Joista oli paljon hyötyä !

Illalla syötiin pizzaa perheen kannssa ja voin taas todeta että en voisi olla tyytyväisempi täällä. Kovin monella au pairilla on ongelmia työnsä/perheensä kanssa mutta mä en voisi sen suhteen olla onnellisempi ! Lähden junalle jotta ehtisin 21.48 junaan, kun tuun junaasemalle huomaan että se on ihan pimeenä, ei mitään valoja. Muistan että nyt on lauantai eli ei mee junia laisinkaan, sain odottaa 22.27 saakka kunnes tuli bussi jolla pääsisin morgesiin ja sieltä junalla Lausanneen.

-epäkohta nr 1. Matkustin yksin tässä bussissa, se kuski polktti tupakkaa ja joi kaljaa ajaessa? Se oli aloittanut viikonlopun vieton vähän liian aikasin. Pelotti ja kauhistutti, varsinkin kun liikenne on mitä on täällä. Pelkäsin melkeen yhtä paljon kun sillon ku olin peterin mopon kyydissä.

-josta päästään epäkohta nr 2, LIIKENNE ! Mun puolesta sveitsiläiset saisi käydä suomessa autokoulun, jokapäivä uskoni siitä että täällä en uskalla ajaa autoa vahvistuu. Etenkin kun matkustaa busseilla. Monet bussikuskit vetelee katukiviä pitkin kääntyessä joten ei ikinä tiedä minnepäin takaosa heittää ja heittääkö se jonku auton päälle. Turvavälejä ei täällä tunneta, eikä myöskään ekonoomista ajelua. Jarru-kaasu-jarru-kaasu-jarru, sitäpaitsi sellasissa tilanteissa missä ei voi odottaa että joku painaa jarrun pohjaan.

No, jatkuu. Juna Morgesista Lausanneen lähti 23.00 ja perillä olin 23.15, vain 1h ja 15 minuuttia myöhässä. Junamatkalla mua viihdytettiin korttitempuilla, oikein taitavasti. Kiitokseksi siitä että olin hyvä seuraaja ja puhalsin oikeessa kohtaa sain kortin missä oli nimmari ja puhelinnumero, hahha.

Junaasemalla oli porukkaa! Lähdettiin kulkemaan kohti Buzz:ia ja kadotettiin puolet jengistä matkalla, mutta niin siinä aina käy kun on liian paljon. Ei me osata pitää yhtä vaan jakaudutaan ympäri Lausannea.

-epäkohta nr 3, mulla on tosiaan tipaton lokakuu menossa ja ostin veden kun oli niin kuuma, 5 francia !!! 0,33 litraa, ei oo kovin halpaa tää vesilinjalla pysyminen, Darlingsissa ne ei ees suostunut myymään vettä mulle mutta alkoholia tarjottiin. Onko tää edes laillista? (tipaton ei koske viinejä joita juodaan ruuan seurassa)

Buzzin jälkeen mentiin Darlingsiin ja sitten kävästiin Jaggerissa joka oli rokkibaari. Tosin mä jätin kaikki mun tavarat Darlingsin narikkaan eli mulla ei ollut henkkareitakaan mukana niin käännyin takasin ennenkun pääsin ovelle. Mutta mulla on pieni toive että se voisi olla mun Lausannen hullu pullo

Kun kello läheni kahta tajusin että olin juuri missannut viimesen junani mutta ajattelin että menen ensimmäisellä 5.58 junalla, ei siinä mitään moni muukin joutuisi odottamaan ja täällä baarit sulkee vasta viideltä. Kello kolme teki mieli itkeä kun rupesin miettimään että viellä 3 h ja mulla oli väsy eikä yhtään huvittanut ja olisi pitänyt mennä kotiin 01.45 junalla.

No, 04.20 käveltiin kohti junaasemaa, siellä avattiin viideltä jo leipomo ja jotain mutta mulla oli vaan väsy, huomaan taululta että ei mene mitään junaa 5.58  eli joutuisin varmaan odottamaan ensimmäistä bussia, eli kello seitsämään. oi sitä onnea !

-Epäkohta nr 4, hemmetin sunnuntait kun mikään ei toimi Sveitsissä!!

Vähän yli viis tajuan kattoa aikatauluja uudestaan ja huomaan että 05.28 menee juna kohti allamonia ja se on S3 juna, S3 pitäisi pysähtyä mun asemalla teoriassa joten ei muuta kun elämä on pelastettu fiilis ja kohti junaa.

Se ei pysähtynyt. Päädyin morgesiin ja kävin kattomassa bussiaikataulun, ensimmäinen bussi menisi 07.33, kello oli 05.40. Päätin mennä sitten leipomoon ja syödä croissantin ja miettiä elämäni surkeutta ja sitä etten enään ikinä mee ulos Lauantaina täällä jos ilta valuu sunnuntain puolelle.

-Epäkohta nr 5, leipomossa oli myös baari. Tai baaritiski. Kun rauhassa istuin syömässä croissanttiani niin baarimikko tulee kysymään jos haluan viiniä tai olutta. Kello oli 05.45 sunnuntai aamuna, näytänkö mä siltä !?

Kello 6 otan junan takaisin Lausanneen, ajattelin että odotan siellä mielummin kun Morgesin friikkejen keskellä. Sitä osittain kaduin. Mutta suhtkoht hyvin aika meni ja kello oli 07.20 kun otan junan takaisn kohti Morgesia.

-Epäkohta nr 6, sveitsiläiset poliisit. Ne luulee olevansa maailmanomistajia ja on oikeesti vaan tosi naurettavia. Kun istuin junassa ihan rauhassa niin junavaunun läpi kävelee kaksi poliisia jotka huutaa "POLICE, POLICE" kukaan ei edes reagoinut joten en tajunnut tätä ideaa. Pian niiden takana tulee lipun tarkastaja, poliisit valvoo jos tulee ongelmia. Eli kirjaimellisesti ne seisoo lipuntarkastajan takana kädetristissä ja kattoo että kaikillä on lippu, eikö niillä oo parempaa tekemistä?

Morgesin junaasemalla olin minuuttia ennenkun bussini lähtisi, juoksin kun mielipuoli jotta ehtisin asemalle koska muuten saisin odottaa vielä tunnin seuraavaan. Ehdin, juuri ja juuri, bussi lähti rullaamaan ennenkun ehdin istahtaakkaan.

Oli joksenkin noloa kävellä kotiin kahdeksalta kun vastaan tuli naapurit koiriensa kanssa lenkillä ja lasten kavereiden vanhempia. Onneks olin tosiskarppina.

Nukkumaan pääsin siis tänään vasta vartin yli kahdeksan, samaan aikaan viime sunnuntaina olin jo matkalla kohti vuoria, ei voi olla kovin terveellistä unirytmin kääntäminen näin täysin. Tänään olen tehnyt tasan en mitään, huilin aivojani.

Tervetuloa uusi viikko, huomenna voin sanoa että ens viikolla oon jo suomessa,

1 kommentti:

  1. Mulla oli kans se Lausannesta tulo yhtä tuskaa. Olin kotona 7 aamulla.:/ Piti soitella Telebus ja sitte siinä oli vielä niin kärttynen kuski että melkeen sitä alko itkeen siinä vaiheessa ko oli niin väsyny. Kerran se jo paiskas mulle luurin korvaan mut onneksi sitte sain yhen tyypin soittaan mun puolesta. Sunnuntait on niin perseestä täällä ko mikään ei kulje.

    VastaaPoista