tiistai 16. marraskuuta 2010

Paris Paris Paris

Pariisi vei sydämmeni täysin.

Perjantaina aloitimme matkan kohti määräpäätä, pääsinkin töistä 10 minuuttia aikaisemmin kun olin odottanut joten ehdin aikaisempaan bussiin ja junaan ja olin ennen seitsämää lentokentällä. Sain vaihdettua rahaa. Mikään ei tosin ole niin masennuttavaa kun vaihtaa franceista euroihin koska se pienenee se summa. Pääsin myös check innistä kun mulla oli varausnumero mukana eli no problems vaikka ei ollut printeriä. Diana ja Monica oli jo paikalla ja oli ottanut pari tasoittavaa kaljaa lentopelkoon. Minä söin evääni, keitetty kananmuna ja omena.

Lento lähti ajoissa ja se oli isoin näkemäni kone. Jättikone ! Silti se tärisi ja hyppi niin paljon että mulla meinas lentää laatta laskeutuessa. Tuli ihan huono olo. Otettiin juna Pariisiin ja metro hostellille. Jonne meitä ei päästetty nukkumaan ! Varaus tehtiin kaks kuukautta sitten ja torstaina Monica viellä lähetti sähköpostia että kaikki on ok, ja piti olla. Oltiin tupplabuukkauksen uhreja ja ne antoi meille vaan kartan uuteen paikkaan eikä ees pahemmin pahoitellut. Käveltiin sairaan pitkään mutta löydettiin paikka. Saatiin kaksi tupplahuonetta, tai siis maksettiin, joissa oli molemmissa yks sänky. Ehkä metrin levee kahdelle ihmiselle ja mun jalat roikkui ulkopuolella kun makas suorassa. Voin sanoa että otti vähän päähän kun se oli niin kuppanen mutta loppujen lopuksi se ei ollut paha laisinkaan, ei me paljoa aikaa siellä vietetty.

Lauantai aamuna lähdettiin 7.30 kohti aamupalaa, syötiin tosilähellä eiffelin tornia. Omelettia ja patonkia hillolla. Ranskalaista ! Aamupalan jälkeen lähdettiin ostamaan vähän pariisitavaraa, kortteja ja tietenkin se välttämätön jättikokoinen kultainen eiffeltorni (jota sitten sai kantaa koko päivän). Kiivettiin ylös tornia ja se oli oikein virkistävä aamujumppa. Siellä oli kaunista ! Ja tuulista. Eli satoi, tuuli, myrskysi. Onneksi en enään omista hiustenpidennyksiä koska ne olisi lähtenyt mukana. Hahah. Tämä keli jatkui siis kaikki päivät. Sveitsissä oli kuulemma ollut aurinkoista ja huippusää koko viikonloppu, ihmiset oli kulkenut t-paidassa... No palataan asiaan. Kiereltiin torni ympäri ja mentiin alas ottamaan minä & torni kuvia. Eiffelin jälkeen otettiin metro kohti keskustakeskustaa ja sitä isoa katua jossa on kaikki. (en nyt muista nimiä enkä jaksa googlettaa) Syötiin lounasta ja minä teeittelin pomme de painissa jossa söimme sitten myös aamupalaa sunnuntai aamuna.

'

Ulkona tosiaan oli paska keli. Ostin uuden sateenvarjon joka hajosi parin minuutin sisällä. Käytiin Monican mukana shoppailemassa hienouksia ja sitten mentiin kohti Louvrea ja Mona Lisaa. Se oli pieni mutta ainakin oli porukkaa sen ympärillä. Ja onhan se kiva sanoa että on nähnyt sen livenä.

siellä se on.

Louvren jälkeen lähdettiin Les hallesiin joka oli iso kauppakeskus. Käytiin aika tasan yhdessä kaupassa jossa ostin kaiken välttämättömän. Kahdet korkokengät ja pari laukkua. Mun piti ostaa talvikengät mutta kyllähän kirkkaan punaset 15 cm korot ajaa saman asian. Shoppailujen jälkeen lähdettiin hotellille ja valmistauduttiin menemään illalliselle.

Ensimmäisen päivän shoppailut, lisäksi sain hankittua kaksi joululahjaa joita ei näytetä:)!

Käytiin illallisella aika lähellä eiffeliä, syötiin hyvin ja jopa melko halvasti. Filosofoitiin ja mietittiin. Tuloksena on että reissussa on kaksi kenttäjuoppoa, kaksi tulevaa juristiopiskeliaa, mahdollisesti kolme tulevaa tukholmalaista sekä neljä suomalaista joista vain yksi osaa puhua suomea kunnolla. Illallinen oli niin mukava ja sen jälkeen istuttiin viellä Dianan ja Monican huoneessa joku tunti ennenkun mentiin nukkumaan Erjan kanssa.

Sunnuntaina aamulla oli herätys 7.55 mutta mä herään siihen kun Monica soittaa 8.10 et kai oon hereillä. Toki ! Myöhästyttiin vaan 15 minuuttia alkuperäisestä suunnitelmasta. Aamupalan jälkeen lähdettiin juna-asemalle, aikeina jättää laukut sellasiin lockereihin. Niitä ei ollut joten lähdettiin notre dameen laukut mukana. Niitä ei kumminkaan saanut ottaa kirkkoon mukaan joten mentiin kaksi kerralla ja kaksi vartioi laukkuja ja tavaroita. Älyttömän hieno kirkko ja musta tuntuu että mun pitää nähdä esmeralda pian. Tämä osa pariisia oli juuri sitä millasena olen pariisin kuvitellut, jo metro asemalla oli mieskuoro ja tuli niin esmeralda fiilis ! Notre damen ulkopuolella oli myös kerjääjiä muille jakaa.

Notre damen jälkeen mun oli aika lähteä juna-asemalle ja kohti kotia. Matkalla pysähdyttiin parissa souveniiri kaupassa ja tottahan toki tuli ostettua tavaraa, ja uusi sateen varjo koska lauantaina hajosi ensimmäinen. Tässä uudessa jopa lukee Paris, haha. Nukahdin junassa ennenkun se edes oli lähtenyt liikkeelle eli väsy oli. Mun takana istui itkevä vauva mutta edes se ei haitannut.

Kaiken kaikkiaan, mahtava reissu mahtavassa seurassa. Jos joku tarvitsee Pariisi gaidia niin mut saa matkan maksamalla mukaan;) Pian ehkä handlaan jo ranskankin että voin toimia tulkkina. Haha.

1. Haha, naureskelen täällä tolle sun Eiffel tornin koolle :D Taisit ostaa sitte isoimman mitä kaupasta löytyy? Kivaa et oli kivaa, joissain kuvis ei ollu ees niin pahaa myrskyä! :) <3 -jekku

2. Haha, mitä pariisin reissu olisikaan ilman jättikokoista kultaista tornia! Oli todella kivaa ja vaikka kuvista ei näy niin myrsky siellä oli 24/7, ei se onneksi haitannut:)