sunnuntai 28. marraskuuta 2010

sushia, viiniä ja karkkia, lumihelvetti ja joulumieltä

Mukava viikonloppu oli vaikka suunnitelmat meni lähes kokonaan uudeksi.

Perjantaina oli synttäri-illallinen, thai orchidessa, tai jotain sinne päin. Kaikki päätti ottaa sushia mutta mä melkein jänistin ja meinasin tilata kanakeiton. Otin itseäni niskasta kiinni ja tilasin sushia, 3kpl lohi ja 3kpl avokadoa. En oo ikinä syönyt avokadoa joten tuppla ansa. Kun ne tuli pöytään mua jännitti lisää. Paniikissa sain yhen rullan tikkujen väliin ja keräiltyäni rohkeutta viisi minuuttia söin sen. Ei niin paha, ei maistunu oikeastaan laisinkaan pahalle. Sitten otin inkivääriä, wrong move, hyi hemmetti. Ajattelin että pahan maun saa pois uudella sushilla, toinen oli huomattavasti pahempi, se oli avokadoa. avokado itsessään ei ollut paha mutta hyi. Tsemppasin itseäni 10 minuuttia lisää kunnes sain kolmannen sushin syötyä, lohella. Ja se oli viimeinen. Olisi kannattanut jättää kokeilut siihen ensimmäiseen niin olisi jäänyt positiivisempi kuva. Sushi ei ole mua varten, kolmas oli todella paha.



Illallisen jälkeen muut lähti ulos mutta minä lähdin kotiin, ulkona satoi lunta, lisää lunta. Ja nyt tulee hauska stoori ! Tai en tiedä onko se surullinen. Lausannen juna-asemalla  on coop, siellä käy monia kymmeniä tuhansia ihmisiä viikottain, yksi niistä olen minä. Käyn yleensä perjantaisin ja lauantaisin. Illallisen jälkeen mun piti mennä ostamaan karkkia koska se sushin paha maku oli saatava pois. Kun astun kauppaan multa kysytään onko tänään viini vai karkkipäivä. OIKEESTI! hahaha! Mutta totta se on, en ole ikinä ostanut muuta sieltä kun viiniä tai karkkia. Joku herkempi voisi loukkaantua mutta mä vaan hymyilin ja sanoin bonbon. Kassahenkilökunnalla on varmasti hyvä kuva mun terveellisyydestä, karkkia ja viiniä, mikä oksettava sekoitus.

Lauantaina oli tullut lisää lunta, Sveitsi oli sekaisin. Mun piti mennä kaupunkiin Gabriellan kanssa ja mm pienentää kelloa, odotin bussia 50 minuuttia renensiin, sinä aikana kun odotin olisi pitänyt tulla renens bussi ja kolme eri bussia morgesiin. Vihdoin tuli bussi, renensin bussi oli jo 45 minuuttia myöhässä joten otin morgesiin bussin koska mun bussi oli varmaan ajanut ojaan tms. Sweet. Kaikki on sekaisin, bussit on myöhässä, junat on myöhässä. Ihmiset sekoilee ja heittää lumipalloja.

Opin tänä viikonloppuna että vahingonilo on paras ilo. Kun lauantaina odotin junaa morgesissa niin menin sellaseen lasikoppiin joka on keskellä peronkia. Siellä seisoi n.20 ihmistä joten se oli täynnä. Ulkona on kylmä, kylmä ollakseen sveitsi, -2 C. Mulla tulee kylmä kun katselen ihmisiä lasikopin ulkopuolella. Meidän raidetta pitkin tulee juna joka ei pysähdy, se ajaa täysiä ohi, viima tuntuu lasikoppiin sisälle ja luulin hetken että koppi hajoaa. Tämän aikana kaikki lasikopissa vain hiljenee ja katsoo ihmisä ulkopuolella. Kaikki lumet lentää perongille ihmisten päälle. Kun juna on mennyt ohi ihmiset alkaa putsaamaan lunta pois vaatteistaan ja nostamaan pipoa maasta kun se tuuli päästä pois. Mitä tekee kanssaihmiset lasikopissa. Joka ikinen alkaa nauramaan. Oikein suoraan sydämmestä naurua, raukka lasikopittomat. En itse kyvennyt nauramaan. Sisäisesti nauroin muiden naurettavuudelle, miten ne voikaan nauraa niin iloisesti, ja se nauru alkoi ihan samaan aikaan.

Pääsin vihdoin Lausanneen ja kiivettiin Gabriellan kanssa mäkiä ylös Swatch liikkeeseen, kiitos vaelluskenkäni koroilla. Mulla ei ollut ongelmaa mutta Gabriellalla oli, se meinasi liusua taakseppäin samaa vauhtia kun tuli ylös. Swatch liikkessä oltiin erittäin ystävällisiä, meille avattiin ovi, heti tultiin palvelemaan vaikka putiikki oli täynnä, kello oli pienennetty kahdessa minuutissa, uusi oven avaus ja hyvää loppupäivää. Sitten alkoi alaskäveleminen joka ei ollutkaan niin helppoa. Mentiin talojen seiniä pitkin alas niinkuin kaikki muutkin. Lumi+jää+mäet=ei kiva. Täällä ei myöskään hiekoteta. Käytiin vähän vaatekaupoissa mutta pidettiin päämme kurissa eikä ostettu mitään, käytiin hakemassa kananmunia, maitoa, kermaa, siirappia ja sokeria jonka jälkeen lähdettiin Annielle.

Anniella oli kaikki (lähes kaikki) ruotsalaiset kokoontuneet, tehtiin lussekatter, knäck, kola ja piparikakkuja. Ainut joka ei onnistunut oli knäcki, joka oli mun ja Gabriellan tekemä. Se ei kovettunut ja oli ällöä, luulen että maku johtui siirapista joka on toisenlaista täällä. Ne kaikki syötiin kumminkin. Kuunneltiin joululauluja ja fiilisteltiin, pari tyttöä haki neljä pulloa viiniä ja pian kaikki oli jo valmiita lähtemään ulos. Mulla ei ollut vaatteita eikä oikeen rahaakaan joten päätin taas kilttinä lähteä kotiin. Hyvä minä !

Tänään heräsin yhentoista maissa, katselin vähän notredamin kellonsoittajaa ja säikähdin. Se on pelottava, jopa pelottavampi kun muistin, en kattonut loppuun. Kolmen aikoihin lähdin bussilla kohti morgesia, tänään bussit toimi jo paremmin, sveitsiläiset on selvinnyt alkushokista. Otin junan Geneveen ja tapasin Saran globuksen ulkopuolella. Löydettiin luterilaiseen kirkkoon kartan ja suomalaisen neuvon avulla. Mentiin eka tarkastamaan myyjäiset jossa tavattiin myös Monica ja Riikka. Oli mukavaa kun kaikki puhui suomea ympärillä. Myyjäiset oli aika köyhät, hullun kallista lakritsaa ja salmiakkia. Karjalanpiirakoitakin kuulemma olisi ollut mutta missattiin ne. En ostanut mitään. Saatiin paikka parvelta kun alakerta oli täynnä. Lapset sekoili, itki ja huusi, karkasi vanhemmiltaan ja kontti papin jaloissa. Joululaulut oli kauniita. Toki mulla oli hyvin epäsuomalainen olo koska tiesin vain yhden lauluista vaikka laulettiin yhteensä tunti. Laulujen jälkeen saatiin glögiä, pipareita ja joulutorttuja. Vuoden ensimmäinen joulutorttu, mä rakastan joulutorttuja ! Jos joku haluaa lähettää luumuhilloa ja lehtitaikinaa niin otan kiitollisena vastaan. Voisin jopa itkeä onnesta.

Nyt olen kotona, ulkona sataa edelleen lunta. Huomenna saan herätä aikaisin ja viedä Nilsin kouluun koska talvirenkaat vaihdetaan vasta tiistaina ja juna menee aikasemmin vanhemmilla. Onneksi olen viettänyt rauhallisen viikonlopun sinäänsä että en ole yömyöhään hiippailut kaupungilla joten odotan oikein sitä kun saan Nilsin vietyäni tehdä luksusaamiaisen, ottaa kylvyn, katsoa salkkarit, tehdä ranskanläksyt jouluvalojen alla ja sitten aloittaa työpäivä hakemalla Nils koulusta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti