sunnuntai 8. elokuuta 2010

Ensimmäinen katsaus Lausannea

Eilinen ilta meni hyvin, juotiin omatehtyä ja kasvatettua viiniä lasagnen kanssa. Mä en edes tykkää viinistä mutta ehkä siinäkin on eroa onko se abiristeilyn buffetin valkoviini tai oikeesti hyvää viiniä. Tämä oli hyvää ! Sit nukuin elämäni parhaat 15 tunnin yöunet

Aamu(päivä)palan jälkeen lähdettiin perheen äidin ja nuorimman pojan kanssa katsomaan Lausannen keskustaa, me asutaan vähän ulkopuolella kylässä jonka nimeä en nyt tähän hätään muista. Kierreltiin ja mulle näytettiin kaikki tärkeimmät paikat. Sunnuntaisin Sveitsi on kuollutta, kaikki kaupat on kiinni paitsi jotkut ravintolat ja kahvilat. Sunnuntaisin ei saa myöskään leikata nurmikkoa tai pestä pyykkiä kerrostaloissa eikä muutenkaan metelöidä mitenkään joka voi häiritä. Siitä valitetaan heti ja sitten tulee lappu kunnalta tai jotain, sunnuntai on siis oikeasti pyhäpäivä. Käytiin myös starbucksissa jossa oli maailman parasta (ja kalleinta) jääteetä. 

Sit oon asioinu ensimmäistä kertaa kaupassa, menin ostamaan shamppoota. Perus mulle puhutaan ranskaa ja kysytään aika monimutkasia asioita, täällä on tapana vähän smalltalkata kaikkien kanssa tosin kun suomessa missä sanotan hei ja heippa säkällä, olin perus "Eehhh.." mut tajusin sentään että haluatko pussin, en tienny mikä kyllä oli ranskaksi. Lopuksi myyjä kysyi ranskaksi että en vissiin puhu kovin paljoa ranskaa. Mut mä puhuin sit vähän englantia ja se puhui reippaasti ranskaa vaan, odotan kyllä kovasti sitä kielikurssia koska nää ei oikeasti puhu englantia. Oon silti ylpeä ittestäni että ymmärrän lauseita vaikka en tosiaan osaa sanoja:) ! 

Käytiin myös kivassa puistossa missä vähän leikittiin, olisin ollu niin taivaassa jos olisin päässy tonne 5 vuotiaana. Nyt olen taas takasin talolla. Taidan käyttää loppupäivän hengailemiseen ja henkiseen valmistautumiseen, huomenna ensimmäinen työpäivä !

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti