maanantai 23. elokuuta 2010

hieno ja kiirreellinen viikonloppu takana

Ei hätää, oon vaan ollut niin menossa että oon viettänyt 12 h kotona ja niistä nukuin 11h50min.

Perjantaina oli perustyöpäivä, en tiedä onko tää paha vai hyvä merkki että oon ollu niin paljon vapaalla. Nils lähti isänsä kanssa aamulla maalle, Maxence jäi mun kanssa mutta lähti kaverille leikkimään lounaan jälkeen, eli periaatteessa olin taas 6 tuntia tekemättä mitään. Hoidan aina aamupäivällä kotityöt niin tarmolla ettei iltapäivällä oo mitään, ehkä pitää muuttaa taktiikkaa. Kello 18.15 kun perheen äiti tuli kotiin niin minä sinkasin ovesta ulos ja kohti Zurichiä.

Matka kesti pari tuntia jonka aikana istuin melkeen ainoana naispuolisena henkilönä 300 inttimiehen kanssa jotka rupesi kovaa vauhtia juomaan kaljaa kun oli päässyt lomille. En tiedä miten täällä toimii koko inttisysteemi mutta ne näytti olevan vanhempia kun suomen 18 vuotiaat.

Junaasemalla oli Ida ja Jenniina vastassa, käytiin kaupassa ja sitten heitettiin mun laukku Idalle ja sen jälkeen suunnattiin kohti Zurichin yöelämää. Siellä on paska juttu koska melki kaikki baarit on k20, koitettiin pariin mutta sitten päästiin sisään sellaseen jossa oli k21. Ja tilasin elämäni kalleimman (perus)drinkin, 18 frangia (n14e) ! Se oli sen illan ensimmäinen ja viimenen baaridrinkki, jotain rajaa tolla rahanriistämisellä. Jatkettiin siitä muumibaariin ja siitä sitten kotiin.


                                               Minä ja Jenniina juna-asemalla



                                    18 frangin riistohintadrinkki ja järkyttynyt Ida




Aamulla herättiin ihmeen aikaisin ja Ida sai viedä mut näkemään kaupunkia. Ulkona oli helvetillisen kuuma mutta mentiin reippaasti vaikka oltiin nukuttu vain alle kuusi tuntia. Hieno kaupunki ja vaikka meinasin just ja just välttää shoppailun niin päädyttiin lopuksi H&M:ään missä tuli käytettyä rahaa. Sitten siitä takaisin Idalle hakemaan tavaroita ja 19.04 junalla takaisin kohti Lausannea. Se oli tehokas alle vuorokausi ja pakko sanoa että oli mahtavaa puhua suomea, huomaan että ajattelenkin jo englanniksi koska sitä olen käyttänyt niin paljon. Kaikki kaverit täällä puhuu englantia ja tuntuu että niiden kanssa vietän eniten aikaa kun en silti nonstop puhu ruotsia täällä kotona. Oli muuten aikamoinen shokki taas kun just oli tottunut kuulemaan ranskaa ympärillänsä niin muuttui kieli yhtäkkiä saksaksi. Pelottavinta oli että ymmärsin todella paljon, sehän on tosilähellä ruotsia, joten jos olisin ajatellut järkevästi olisin mennyt saksankieleiselle puolelle. Mutta, enhän mä oo:)




Huomasi että oli tullut miljoonakaupunkiin, ihmisiä ihan hulluna


                                    Paikallinen hoviska;)






Tulin kotiin morgesin kautta ja siitä bussilla koska seuraava juna suoraan kotiin olisi mennyt vasta tunnin päästä siitä kun tulin Lausanneen. Öisin Lausannen junaasema on täynnä friikkejä joten päätin että en sinne jää hengaamaan. Kotiuduin puol ykstoista ja nukahdin melkein samantien.

Aamulla tänään heräsin 11.40 ja huomaan että oon saanut viestin Lauralta että tavataan järvellä 13.00, jotta ehtisin sinne mun piti ottaa bussi morgesiin 11.50 (sunnuntaisin nää yhteydet on vähän huonot) joten ei muuta kun pyyhe pussiin ja juosten kohti bussia. Ehdin juuri ja juuri ja pääsin Morgesiin josta otin junan Lausanneen. Jostain syystä nyt tällä viikolla mulle ollaan yritetty tyrkyttää listoja joihin ihmiset haluaa allekirjoituksia, ja näin kävi kaksi kertaa tänään junassa. Jotenkin musta tuntuu että kun en tiedä mihin siinä pyritään niin en halua allekirjottaa, viimenen asia jota tarviin on että liityn johonki ekstremisti puolueeseen. Sehän voi ihan hyvin olla että jostain sellasesta on kyse.

Lausannessa mulla oli puolituntia aikaa ennenkun juna menisi Pullyyn minne olimme menossa uimaan joten kävin ostamassa aamupalaa eli auringonkukkasiemensämpylää, namnam. Oon aina miettinyt miksi ihmiset ruokkii niitä puluja junaasemalla koska sillonhan ne oppii kerjäämään, tänään sorruin tekemään näin, mutta joku muu onkin jo pilannut ne pulut joten en tunne syyllisyyttä.

Tapasin myös lisää friikkejä, voin kirjottaa niistä joskus oman merkinnän. Tää kierteli eka montakertaa mun ohi ja jäi sitten tupakoimaan mun viereen, käänsin selkä sitäpäin ja huomasin kuinka se kokoajan puhalsi sitä savua mun päälle joten vaihdoin paikkaa. Kaks sekunttia sen jälkeen kun olin vaihtanut paikkaa tunnen taas puhalluksen niskassa ja siellähän se oli, luojan kiitos juna tuli ja hyppäsin sisään niin että se kadotti mut. Yllättäen se kumminkin löysi mut ja istui mun taakse puhaltamaan. Outoa miten näihinkin tottuu, ennen olisin luultavasti ollut lähellä itkua kun olisi ahdistanut mutta toi nyt vaan oli tollanen, puhaltakoot jos se tuo sille mielihyvää.

Pullyssä perillä kävelin junaasemalta alas järvelle jossa tapasin tytöt. Vietettiin mahtava päivä, uitiin, juotiin heinekeä, suunniteltiin vuotta ja juoruiltiin. Ulkona oli ihan sairaan lämmin joten parempaa paikkaa missä se viettää ei olisi voinut löytyäkkään. Viiden maissa päätettiin lähteä Lauralle tekemään ruokaa, käytiin Claren kautta hakemassa basilikaa ja paprikaa puutarhasta ja sitten ajettiin Cullyyn Lauran isäntäperheen luokse josta otettiin tomaattia, kesäkurpitsaa, salaattia ja brokkolia puutarhasta ja sen jälkeen suuntasimme kämpälle. Tehtiin vegepastaa (voitte kuvitella mun kauhun). Söin siis kesäkurpitsaa ja kaikkea hassuuksia mutta söin hyvin mielin koska olin oikeesti kuolemassa nälkään.


        Pully


Satama



                                                Marie, Maggie, Laura, Clare, Julia




Cully



19.13 sain kuulla että yks juna lausanneen menee kahden minuutin päästä ja päätin ehtiä siihen joten juoksen kun mielipuoli taas vaihteeksi ja ehdin. Kun olen lausannessa huomaan että mikään juna ei mene Echandenssiin eli jouduin taas menemään morgesin kautta. Joten kotimatkassa meni 1,5h :) Hemmetin sveitsin sunnuntait!

Muuten olen hyvin otettu tästä paniikista jonka aiheutin tänä viikonloppuna mun blogipaussilla, kiva että tätä seurailee niin moni. Mulla on itseasiassa laskuri joka kertoo että tätä katsotaan keskimäärin 50 ihmistä päivässä, se on hullua ! Ajattelin että tätä seuraisi maks mun perhe mutta kiva että mun sekoilut on kiinnostavia:)

Mun suomenkieli tuntuu nyt jo huononevan, tuotti kauheeta tuskaa saada tämä kirjotettua, keksin sanat mutta ne tulee englanniksi, yritän skarpata jotta teksti tulisi vähän sujuvammin.

2 kommenttia:

  1. Tottakai meitä kiinnostaa... :D Jullen blogi on se millä piristän päivääni töissä ja todentotta huolenjyvä ehti jo mieleen kun ei hetkeen tullut uutta päivitystä, vaikka toki arvelinkin että viikonlopun hulinoissa ei ehdi kirjotella. Kadehdittavan upeesti oot siellä pärjännyt, mä en välttämättä tohtis mennä täältä Sepiksestä keskustaan dösällä koska en oo varma osaisinko ja sä vaan suihkit junalla eestaas minne vaan :D Just Vikkekin kommentoi yks päivä että ei oo kuitenkaan helppoo huushollata ja kokata ja samalla viihdyttää lapsia, että pärjäät vähintään yhtähyvin kuin reippaat äidit :) Halauksia meiltä kaikilta!!!! -Sirpa-

    VastaaPoista
  2. Haha kiitos!:) En tiennyt itsekkään että miten rohkea oon lähtemään näiden junien kanssa mutta ihan kivastihan tää menee, en viellä oo ollut eksyksissäkään vaikka kukaan ei oo oikeestaan näyttänyt mitään paikkoja, kai sitä selviytyy kun joutuu:) Kaikkea hyvää teille !

    VastaaPoista