tiistai 10. elokuuta 2010

kaksi kärpästä yhdellä iskulla(Morge&Lausanne) ja aloin rikolliseksi


Se oli vahinko eikä toistu, ja hävettää.

Alusta. Tänään oli parempi päivä kun eilen työn puolesta. Nils oli todellakin paljon tottelevaisempi, ehkä kannatti itkien taistella sen kanssa eilen. Olin vaan kerran "bajskorv" tänään kun eilen olin ainakin 500 kertaa. Aamupäivällä se sai pelata playstationia sillävälin kun hoidin kotiaskareita ja laitoin ruokaa.

Okei, ruoka saa oman osion. Eilen lintsasin vähän ja lämmitin vanhaa ruokaa lounaaksi, tänään tein ekaa kertaa omaa. Ei vitsi mitä soosausta ! En oo muutenkaan kummonen kokki kotikentällä mut miettikää täällä missä kaikki on ranskaksi. Kaapissa oli makkaraa ja lapset tykkää kuulemma pastasta joten päätin tehdä makkarapastaa, makkarakastiketta en uskaltanut kokeilla. M.m. meinasin laittaa hiivaa paistinpannulle siinä luulossa että se oli margariinia ja en löytänyt suolaa laisinkaan. Maustoin sen oregaanolla ja pippurilla koska ne oli ainoat mausteet jotka tunnistin. Sekä pistin creme frechiä sekaan ja toivoin että se on ok. Ei ees ollu niin pahaa ! Nils söi iloisena, mun mielestä sveitsiläinen makkara on pahaa.

Ruuan jälkeen lähdettiin Morgesiin, jossa vietettiin 6 tuntia. Pakko sanoa että se on ihana paikka. Niiiiin kaunis. Oltiin varmaan 3 h leikkipuistossa, 2 h Manorissa (melki niinkun stockman) jossa me katteltiin leluja, ja sit käytiin kävelyllä ja ostin jätskin palkaksi Nilsille (ja mulle) siitä että oli käyttäytynyt (ja minä). Mentiin takasin Echandensiin jossa siivosin vähän keittiötä puoli tuntia kunnes vanhemmat tuli kotiin. Juoksin 3 minuutissa bussille ja ehdin juuri siihen joka vie metroon joka vie Lausanneen.

Lähdin taas matkaan tietämättä yhtään minne olin menossa toisin sanoen. En tajua kuinka luotan niin itseeni, varsinkin kun kukaan KUKAAN ei oo puhunu mulle takasin englantia, sen sijaan mä puhun jo ranskaa tietämättä mitä mä sanon. Eli ei oo oikeen apua saatavilla. Noh, metroasemalla ei ollu laisinkaan ihmisiä mutta bussipysäkillä sitä enemmän, aavistin että jotain oli väärin ja jäin bussiasemalle muiden kanssa, sieltä tuli Lausanne-flon bussi (eli arvaan että metro on rikki koska se oli metron nimi) pian kulman takaa ja mä en ollut ostanut lippua. Ajattelin että maksan kuskille vaikka kaikki kuskit inhoo mua siitä. Eli siis täällä noustaan aina keski/takaovesta sisään ja vaan idiootit menee maksamaan kuskille koska ei osaa taikoa lippua ilman automaattia, niitä ei siis ole joka pysäkillä. Kuski ajaa niin eteen että ei pysty menemään etuovesta joten meen keskiovesta, sisällä on kumminkin niin paljo porukkaa että mua ei päästetä eteen. Kukaan ei oo ikinä tarkastanut lippuja mutta nyt odotin niin paniikissa että millon lipuntarkastaja tulis koska mulla ei lippua ollut.

Pääsin silti Floniin joka on Lausannen alapuolella. Kiipesin miljoona rappua ylös ja menin starbucksiin jossa tutkin junaaikatauluja, en tiennyt ees minne halusin mut halusin kotiin. Perheen äiti oli sanonut että mun pitää ottaa juna joka menee kohti jotain mikä alkaa A:alla, koska se pysähtyy echandenssa. Tuun junaasemalle ja huomaan että mikään ei mee minnekkään kohti A:aata mutta yks juna joka lähtee 4 minuutin päästä lähtee Geneveen ja mahdollisesti se menee Morgesin kautta koska se lukee perässä. Lippuautomaatilla innostuin että siinä oli vaihtoehto Englanti, turhaan sillä niiden englanti oli ranskaa. Jotenkin sain sen ostettua ja mulla oli minuutti aikaa ehtiä junaan joka lähti 9 raiteelta, hiihdin ku hullu läpi tunnelin tietämättä missä 9 raide on ja kun pääsen sinne niin nään junan just lähtevän. KIVA, itku silmässä meen alas kattomaan minne mä sit lähtisin ja huomaan että 15 minuutin päästä lähtee juna kohti Geneven lentokenttää joka mahdollisesti pysähtyy Morgesissa, meen siis sinne. En oo ikinä ollu niin paniikissa kun siinä junassa ku en tienny pysähtyykö se vai joudunko Geneveen, mutta luojan kiitos se pysähtyi. Perillä mulla oli 3 minuuttia aikaa juosta bussille, seuraava olisi mennyt echandensiin tunnin päästä. Kiitos luoja ehdin.

Nyt oon niin puhkipoikki että oksat pois. Koti ikävä iski ensimmäistä kertaa täällä pahasti. Lapsia en vie kyllä vielä Lausanneen ennenkun osaan sinne mennä ja sieltä tulla pois, tääkin oli niin säkää ja menin ihan toisella tavalla kun mulle oltiin neuvottu.

Viikonloppuna tiedossa matka Zurichiin, toiselle puolelle sveitsiä moikkaamaan toista suomalaista aupairia, oon niin innoissani enkä jaksa odottaa perjantaita ! IHANA tavata oman ikäistä seuraa ja ehkä se saa vähän kotiikävänkin katoamaan:)


Morges






Lausanne




PS. Täällä on hullun kuuma, ongelma on se että mulla kuoriutuu iho reisistä kun olin näköjään huomaamatta polttanut ne Sunny beachilla. Eli paitsi että oon idiootti joka ei puhu ranskaa niin näytän myös tautiselta. Pidän siis housut/ sukkahousut aina päällä, ihan sama jos on 30 astetta.


8 kommenttia:

  1. Min flicka! Du skall veta att du hittar hundra gånger bättre än vad jag skulle göra. Början är aldrig lätt men du har rätt attityd. Språket lär du dig ganska snabbt eftersom du måste. Puss och kram och jag är stolt över dig.
    /britta <3!

    VastaaPoista
  2. En otroligt bra korrespondent Julia! :-)

    VastaaPoista
  3. Ja mamma, det är verkligen tur att jag inte har fått ditt lokalsinne:) puss och kram!

    Jag var tvungen att googla korrespondent utan resultat men jag antar att det är dags för ett tack!:)

    VastaaPoista
  4. Ur kaunista! Ja vill o komma dit. :D Kanske på nån loma om man har rahaa :)

    VastaaPoista
  5. Hei joo, välkommen! Jag har vuodesohva i mitt rum så du har iallafall nånstans att bo:)

    VastaaPoista
  6. onpa nättiä :o

    vitsi mua kyllä jo alkais itkettämään toi matkustaminen!

    VastaaPoista
  7. Niin on, suomi on kyllä oikeestaan aika ruma maa:D
    haha, mä en vielä tunne paikkoja laisinkaan joten matkustan nyt paljon jotta sekottaisin pääni entisestään:)

    VastaaPoista
  8. Korrespondent: http://sv.wikipedia.org/wiki/Korrespondent

    Jag och Johanna följer dina rapporter med stort nöje! :)

    VastaaPoista